Trening siłowy

Panuje powszechna opinia, że jeśli chce się zrzucić zbędne kilogramy należy wykonywać treningi o charakterze tlenowym (bieganie, jazda na rowerze, pływanie), najlepiej 3 razy w tygodniu o takiej intensywności, by skurcze serca utrzymywały się na poziomie 130 uderzeń/min.

Coraz częściej jednak trenerzy na całym świecie proponują trening siłowy (oporowy) jako uzupełnienie treningów tlenowych, bądź też całkowite ich zastąpienie.

Trening siłowy jest wysiłkiem beztlenowym, przy którym tętno i oddech utrzymują się na bardzo wysokim poziomie, a energia pobierana jest głównie z cukrów prostych, a następnie z zapasów glikogenu, stąd tego rodzaju trening jest doskonałym sprzymierzeńcem w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej.

Zalety treningu siłowego:

1. Pozytywny wpływ na procesy odchudzania

Trening siłowy pozwala w znacznym stopniu rozbudować tkankę mięśniową jednocześnie zmniejszając poziom tkanki tłuszczowej. Warto wiedzieć, że mięśnie pomagają spalić więcej kalorii: ok 70-100kcal na każdy kilogram masy mięśniowej (tłuszcz spala jedynie 3kcal!).

2. Ćwiczenia siłowe wpływają na wydolność masy mięśniowej.

Zyskujemy podwójnie. Nie tylko zamieniając tłuszcz na masę mięśniową ale sprawiając, że mięśnie zyskują na sile i wytrzymałości. To jest ważne nie tylko w sporcie, ale też w sytuacjach codziennych, życiowych. Stajemy się silniejsi i mocniejsi. Mniej podatni na urazy i osłabienia organizmu. Od maksymalnej zdolności wysiłkowej zależy to jak długo i intensywnie będziemy wykonywać daną pracę, a ta zależy od wydolności mięśniowej właśnie. Osoba z dobrze rozbudowaną masą mięśniową jest więc bardziej odporna na zmęczenie i zdolna do większej aktywności fizycznej.

3. Modelowanie sylwetki

Poprzez odpowiednio dobrany trening siłowy możemy kształtować własną sylwetkę.Od ogółu do szczegółu. Możemy pracować nad tymi partiami ciała, które uważamy za niedoskonałe lub wymagające korekty.

4. W zdrowym ciele zdrowy duch

Trening siłowy ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Nie tylko na wzmocnienie mięśni, ścięgien i wiązadeł, ale też na gęstnienie kości, co sprzyja w walce z osteoporozą. Taki rodzaj treningu wpływa też na układ nerwowy. Wzrasta odporność na stres, wzmaga się siła walki, kształtuje charakter.

5. Trening siłowy nie tylko dla mężczyzn

Wiele kobiet obawia się, że podczas takiego treningu zbyt mocno się rozbuduje. Wręcz, że będzie przypomniała wyglądem mężczyznę a nie seksowną kobietę. Nic bardziej mylnego. Gdyby tak znaczna rozbudowa tkanki mięśniowej była prosta to i sama kulturystyka byłaby najłatwiejszym i najprzyjemniejszym sportem świata. A przecież niewiele osób, które regularnie odwiedza siłownię może się pochwalić muskulaturą godną Arnolda Schwarzeneggera.

Drogie Panie nie bójcie się ciężarów! Dzięki nim tylko podkreślicie wasze walory: kształtne pośladki, ładnie zarysowane ramiona, płaski i umięśniony brzuch!